Journal_path
Revista
Revista Brasileira de Geociências
Volume
Número
Ano
Data da Publicação
01-03-2004
Palavras-chave
Educação básica | Ensino de geociências | Parâmetros curriculares nacionais
Title (English)
THE CONTRIBUTION OF GEOLOGY FOR BUILDING A REFERENCE STANDARD FOR THE PHYSICAL WORLD IN THE BASIC EDUCATION
Abstract (English)
As geologic issues were included in the National Curriculum Parameters of the Brazilian Basic Education, this paper intends to discuss how the geological approach can provide better formation to basic education students, developing their abilities and skills through a better understanding of natural processes. It presents a reference standard of the physical world to be built under Geosciences approaches, providing a real and contextualized knowledge. It also shows the results of evaluation tests on Basic Education's teachers, in charge to teach geologic issues. This text also suggests measures to improve the Basic Education teaching of Natural Sciences, like the implementation of courses of formation for teachers in Geosciences, that the Ministry of Education should include geologists whenever it decides to establish guidelines for the elaboration or evaluation of programs on Natural Sciences teaching, as well as in the elaboration and execution of projects in the schools. It suggest also the incentive to activities for teachers and students of the Basic Education in Museums, centers of research and in the Geology courses.
Keywords (English)
Basic education | Geoscience education | National curriculum parameters
Páginas
87-94
Título
A CONTRIBUIÇÃO DA GEOLOGIA NA CONSTRUÇÃO DE UM PADRÃO DE REFERÊNCIA DO MUNDO FÍSICO NA EDUCAÇÃO BÁSICA
Descrição
Tendo em vista a inserção de temas geológicos nos Parâmetros Curriculares Nacionais da Educação Básica, o presente trabalho trata da contribuição da Geologia na abordagem destes temas, para a formação da cidadania através do desenvolvimento das competências e habilidades. Assim, é apresentado um padrão de referência do mundo físico a ser construído de forma concreta e contextualizada sob o enfoque das Geociências. É apresentado ainda o resultado de testes de avaliação que procuram conhecer o perfil dos professores da Educação Básica, aos quais é atribuída a responsabilidade pelo ensino desses temas. São sugeridas medidas para a melhoria do ensino de Ciências Naturais na Educação Básica, tais como a realização de cursos de pós-graduação e de graduação para a formação de professores de Geociências, a participação de geólogos tanto nas propostas e avaliações de competência do MEC, como na elaboração e execução de projetos nas escolas. Sugere-se também o incentivo a atividades destinadas a professores e estudantes da Educação Básica em museus, em centros de pesquisa e nos cursos de Geologia.
Autores
EDI MENDES GUIMARÃES